Week 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith & Maud - WaarBenJij.nu Week 2 - Reisverslag uit Kaapstad, Zuid-Afrika van Judith & Maud - WaarBenJij.nu

Week 2

Door: Judith & Maud

Blijf op de hoogte en volg Judith & Maud

20 Februari 2015 | Zuid-Afrika, Kaapstad

Hallo allemaal,

De tijd vliegt voorbij, we zijn alweer een week verder. Vorige week vrijdag hebben we Crèche C nog eens bezocht. We kwamen aan en de lerares leek in de war / niet blij met onze komst … Gelukkig kwam ze daarna uitleggen wat er aan de hand was; ze had gedacht dat Liezl haar iets zou laten weten en dat had ze niet gedaan. Ze had een programma en was bang dat ze ons daar nog tussen moest voegen. Dit hoefde gelukkig niet, want wij gingen om te observeren en niet meer. Er was maar één meisje in de klas en 5 jongens. Drukte! Ze stoeiden met elkaar, met ons en testten ons uit. Een drukke dag dus. We hebben nog even op kantoor gewerkt en waren blij toen we thuis waren.

’s Avonds zijn we gaan stappen en hebben even alles eruit gedanst. We zijn naar twee clubs geweest op Longstreet (dé stapstraat): Dubliner en Club 31. De laatste club was in een gebouw waar de club op de 31ste etage zat! Dat was echt fantastisch, heel mooi uitzicht, leuke muziek, goedkope drankjes en lekker gedanst!

Op zaterdag zijn we gaan shoppen, of dat was het plan. Helaas was er Load Shedding. De stroom valt dan voor een bepaalde tijd uit in delen van ZA. Zuid-Afrika geeft teveel elektriciteit weg aan andere landen waardoor het niet genoeg heeft voor zichzelf. Om dit wel genoeg te laten zijn, zetten ze soms de elektriciteit stop in delen van het land om te sparen. Is gek om mee te maken, vooral omdat we dan pas beseffen hoeveel we elektriciteit gebruiken en waar het allemaal voor nodig is!
Zaterdagavond hadden we een Carnavals/Valentijnsbraai. Gezellige, drukke boel en veel vlees!

Zondag zijn we gaan hiken met nog twee anderen in Muizenberg. We zijn naar Elephant’s Eye Cave gelopen. In het begin wel een zware hike maar later heel prettig lopen en veel tussen bomen, dus met schaduw. Eenmaal bij de grot aangekomen, waren we allemaal even stil. Wat een uitzicht, wat een prachtige grot !! We hebben wat toeristische foto’s gemaakt samen en van elkaar, waarna we hebben geluncht boven op de berg!
Thuis is Maud met de andere twee nog gaan zwemmen en Judith naar huis gegaan om daar wat dingen te doen. We hebben nog geskyped met onze lerares, wat duidelijkheid gekregen over hoe dit onderzoek te starten en zijn daarna met het huis gaan uiteten als afscheid van het enige Britse meisje in huis. ’s Avond waren we moe maar voldaan.

Maandag hadden we weer stage. We begonnen met een meeting met Liezl. Ze heeft een helder beeld over onze opleiding en wat we ermee kunnen binnen Pebbles. Dat is zó fijn! We hoeven de kracht van ons vak niet uit te leggen, die snapt ze en promoot ze ook binnen Pebbles.
Zo hebben we twee afterschoolclubs (ASC) waar we aan het werk gaan. Bij een ASC gaan we werken met de Franse taal en cultuur. De kinderen zijn gedemotiveerd om Frans te leren en wij worden nu ingezet om die motivatie te stimuleren. De andere ASC heeft gevraagd om onze expertise in beweging. Zij doet ropeskipping met de kinderen en vroeg of wij een keer mee wilde kijken om te zien of we tips hadden voor haar. De rest van de dag hebben we ons verdiept in de Franse cultuur en taal!

Dinsdag zijn we naar crèche B. gegaan. Normaal staat op dinsdag crèche A. op onze programma. Maar omdat woensdag een stuk of 8 leerkrachten van hogeschool Zuyd op bezoek kwamen zijn we dinsdag naar crèche B. gegaan om ons hierop voor te bereiden.
Toen we aankwamen in het gebouw en naar het klasje gingen, herkende de kinderen ons al. Ze kwamen niet, zoals de eerste keer, naar ons toe gelopen. Hun eigen leerkracht was er niet omdat zij bijscholing had. Hierdoor zaten de 5 tot 6 jarige bij de 3 tot 4 jarige. Dan zie je echt goed het verschil in leeftijd. De oudere kinderen kunnen veel meer dan de jongere. Na gepuzzeld, geknipt en geplakt te hebben zijn ze buiten gaan spelen. Deze keer waren ze al veel meer bezig met hun eigen spel en vroegen ze niet continu om aandacht van ons. Wanneer je muziek gaat maken en bewegingen doen, dan merk je meteen dat dit erg aanslaat bij hun. Ze gaan heel snel mee met iets dat we doen.

Woensdag zijn we terug gegaan naar crèche B. We hebben eerst gekeken wat we de leerkrachten van Hogeschool Zuyd konden vertellen. Daarna zijn we terug naar het klasje gegaan om te observeren en de leerkracht te helpen. Wanneer je muziek gaat maken en bewegingen doen, dan merk je meteen dat dit erg aanslaat bij hun. Ze gaan heel snel mee met iets dat we doen. Zo zag Maud dat iemand aan het springen was toen we naar buiten gingen. Ze heeft dit overgenomen en al snel zaten we in een ‘spel’ waarbij ze ons nadeden. Van springen op één been naar kloppen op je hoofd. Het is leuk te zien hoe enthousiast de kinderen worden van zo’n activiteit.
Rond 11 uur zijn de leerkrachten aangekomen. We hebben ze een rondleiding gegeven in het gebouw en hun wat uitgelegd over wat we hier komen doen. Voor de rest wast het voornamelijk een wisselwerking tussen Zuyd (die studenten aanbied) en Pebbles (die studenten wilt ontvangen). Op zich wel goed voor Pebbles dat ze 'door ons' aan een breder publiek stageplaatsen kunnen bieden. Hebben ze beide profijt van.

Donderdag zijn we naar Crèche C. gegaan. Deze keer was de leerkracht voorbereidt op ons programma. De kinderen waren ook rustiger dan vorige vrijdag. De leerkracht vertelde ook dat dit kwam omdat de kinderen vanaf 6 uur al op de crèche waren omdat hun ouders op een ander wijnveld moesten gaan werken. We hebben weer voornamelijk de kinderen geobserveerd.
De bedoeling is om vanaf volgende week te beginnen met het aanbieden van activiteiten. Hier kijken we erg naar uit. Want al het observeren vraagt veel energie van ons.

We houden jullie op de hoogte van hoe de kinderen reageren op onze dans- en bewegingsactiviteiten.

Liefs!