Hallo! - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Judith & Maud - WaarBenJij.nu Hallo! - Reisverslag uit Heerlen, Nederland van Judith & Maud - WaarBenJij.nu

Hallo!

Door: Judith & Maud

Blijf op de hoogte en volg Judith & Maud

04 December 2014 | Nederland, Heerlen

Hallo allemaal,

Wij zijn Judith en Maud. Beide studeren we Creatieve Therapie dans en beweging op de Hogeschool Zuyd. Dit jaar is ons laatste schooljaar en voor onze afstudeerscriptie gaan we voor drie maanden naar Kaapstad, Zuid-Afrika!

Hier gaan we kinderen op crèches dans- en bewegingstherapie aanbieden. Deze kinderen, in de leeftijd van 2 tot 5 jaar, zijn geboren op ‘winefarms’ in Stellenbosch, Zuid-Afrika. De ouders van deze kinderen werken op de wijnvelden en kregen/krijgen een gedeelte betaald met alcohol. Deze kinderen hebben dus al vaak alcohol in hun bloed zitten. Daardoor hebben ze grote kans op het krijgen van het foetaal alcohol syndroom. Daarbij spelen leerachterstand en verwaarlozing ook een grote rol.

Via het afstudeerproject van twee muziektherapeuten zijn wij in aanraking gekomen met dit project. Zij hebben dans- en bewegingstherapie aanbevolen voor de kinderen en vanuit hier heeft school ons gevraagd hier iets mee te doen.

Wij gaan dit onderzoek doen bij een bestaande stichting in Stellenbosch, deze heet The Pebbles Project. Deze stichting heeft in 10 jaar al veel voor deze kinderen betekend. Ze hebben crèches opgezet, gezorgd voor naschoolse opvang, leiden de leerkrachten op, en nog veel meer! Een kijkje op hun website zal je hierin meer informatie bieden: www.pebblesproject.co.za

We gaan niet alleen met de kinderen werken. De bedoeling is dat we ook samen gaan werken met de leerkrachten. We willen de leerkrachten betrekken bij ons project om hun te leren en te motiveren wat wij doen, zodat ons werk doorgezet kan worden als we weg zijn. Om de therapie door te kunnen zetten als wij weg zijn, is het ook belangrijk dat de materialen die wij gebruiken in de sessies daar blijven. We willen ze dus graag daar aanschaffen en ook daar laten. Hier is geld voor nodig. We hebben een donatiesite opgericht om hiervoor geld op te halen. We zouden het waarderen als jullie ons uithelpen door geld te doneren en/of deze site door kunnen sturen aan vrienden, kennissen, collega’s, etc. De website is: igg.me/p/dancing-in-south-africa-with-judith-maud/x/8826447

Op dit moment hebben we onze probleemstelling al ingeleverd. Hier hebben we goede feedback op gekregen en passen het op dit moment nog wat aan. Nu gaan we beginnen met de onderzoeksmethode. Droge kost, maar wel belangrijk om meer duidelijkheid te krijgen over de vorm ons project. We gaan een actiegericht onderzoek doen. In de praktijk zullen we onderzoeken wat er mogelijk is en hier een vorm aan geven. Waarschijnlijk laten we een werkvormenklapper/draaiboek achter waar de leerkrachten mee kunnen werken. Hoe dit vorm gaat krijgen, zullen we in Zuid-Afrika zelf ontdekken.

Via dit blog zullen we jullie op de hoogte houden van de voorbereiding in Nederland, de avonturen in Zuid-Afrika zelf en het einde van onze scriptie!

Wij hebben er in ieder geval al veel zin in!

Lieve groetjes,
Judith en Maud!